Artikelen database: Emma Maersk nadert einde

Homepage » Artikelen database » Emma Maersk nadert einde
[AFBEELDING]

Bij de start van dit immense project in mei 2010 had ik mij niet kunnen voorstellen dat de bouw ervan zou doorgaan tot heden 2012. Wat is het een project geworden en geweest. Sterker...het is nog steeds een sterk project. De romp alleen al was een grote uitdaging en leerschool. Dat omdat ik rekening moest houden met de gehele opbouw en met de bedrading voor de verlichting in en op de romp later. Ook is gebleken dat de door mij eerst bedachte romp constructie niet sterk genoeg bleek te zijn. Door het eigen gewicht bleek dat de romp constructie begon te neigen. Gelukkig heb ik dit prima kunnen oplossen door in de romp extra dwarsliggers te monteren.Later bleek dat dit ruim voldoende was om de romp ook tijdens de bouw en afwerking een enorme positieve versterking te geven. Hierdoor was de toekomst verzekerd voor romp.

 

 

Daarna was het een flinke klus om de romp mooi glad te gaan krijgen met plamuur en vooral veel schuurwerk. Door steeds dunne laagjes plamuur aan te brengen en tussentijds deze te controleren met primer en wederom schuren kon ik nauwgezet werken.Veel werk maar wel de moeite waard geweest. Uiteindelijk kon ik zo dan de romp en het dek mooi op kleur spuiten in de bekende Maersk kleuren om dit alles te verzegelen met jachtlak voor een sterke oppervlakte coating .Groot was mijn blijdschap toen bleek dat er in mijn woonplaats een bedrijf was die de twee grote benamingen ( Maersk lines) langs de rompzijden voor mij konden drukken. En dat precies naar mijn wens. Met deze verzegelde grote naam decals kon ik de spuitsessie perfect afsluiten en gaf het mij een uitstekende indruk weer.

 

 

De opbouw van het dek werd gestart met de constructie van de " toren " ook wel superstructure genoemd. Dit was de zwaarste klus in dit project. Daar heb ik ook vele maanden aan gewerkt om alles zoveel als mogelijk naar het origineel te maken. Het uitsnijden van het raamwerk,de inbouw van de vele ledjes voor de verlichting,het aanbrengen van de vele details.Dit alles was een zware uitdaging maar erg leerzaam al zakte mij wel af en toe de moed in de schoenen...er kwam maar geen einde aan. Maar eenmaal gereed en definitief gemonteerd was dit wel het vele werk waard. Veel inventieve ideeen had ik nodig om alles passend te krijgen..immers ik heb geen originele bouwtekeningen tot mijn beschikking. Dat geeft vele uren staren naar en in foto`s van het internet. Tot ik de juiste plaats niet kon terug vinden waar de twee positie lichten voor bak en stuurboord moesten komen. Een mailtje naar Maersk gaf mij uiteindelijk de juiste informatie. Maar het leuke was dat ik deze info kreeg van de " Master " zelf aan boord van de Emma.Dus de Kapitein zeg maar heeft mij geholpen ermee door de juiste plek door te sturen met een tekening gevolgd door een enorm comliment van hem. Inmiddels had Maersk Benelux dit project gevonden en heb ik van de Nederlandse tak een uitgebreid positieve berichtgeving mogen ontvangen. Misschien ooit nog wel eens een uitnodiging...zou toch wel erg prachtig zijn als afsluiting van dit project.

 

 

Nu tijdens het schrijven van deze update ben ik gestart met het laatste onderdeel: de constructie en inbouw van de containers. Dit wordt hopelijk de kroon op het werk,daar zitten nog wel wat adders onder het spreekwoordelijke gras.Maar na de vele moeilijke hindernissen in dit project moet het ook mogelijk zijn om als afsluiting de containers uiteindelijk zo perfect als mogelijk te gaan maken en monteren. Volg mij in ieder geval op dit pad naar het laatste proces.......

 

www.homeghost.nl

 

Dit artikel:

[LINK]



 
 
[x]


« Vorige
Volgende »

 
Een ogenblik geduld...