Artikelen database: Over mij

Met deze site hoop ik een beetje mijn hobby te kunnen laten zien.Ik hoop met deze site ook andere mensen te kunnen inspireren om deze hobby te gaan beoefenen. Deze hobby heb ik in 2004 weer opgepakt,nadat ik deze hobby vele jaren heb laten liggen.


Dat gebeurt door allerlei omstandigheden,zoals een gezin en natuurlijk kinderen die daar ook wel bij mogen horen. En zo verdwijnt dan deze hobby eerst op de achtergrond om dan later geheel te verdwijnen. Doch eens besmet ermee, blijft het je toch altijd achtervolgen. En met kinderen in het gezin kom je nu eenmaal geregeld in de speelgoed winkel. Ook kom je bouwdozen geregeld tegen in de speelgoed boekjes rond de feestdagen. En zo is het dan gebeurt dat ik deze hobby weer volledig heb opgepakt in 2004. Ik weet nog goed dat mijn eerste project in 2004 een tank was. Dat gaf mij meteen weer dat kriebel gevoel. Dat speciale gevoel dat iedere modelbouwer wel kent. Je vingers kriebelen,dat gevoel van dat wil ik gaan bouwen. Na dit eerste project ging ik over naar het bouwen van vliegtuigen. Het eerste project daarvan was ook meteen een goede binnenkomen, de Harrier van Airfix in schaal 1:24. Ik vond dit toen een geweldig project. En het was ook meteen een goede leerschool,want er moest een hele nieuwe neus met bijbehorende cockpit aan komen. De "oude" neus moest ik eraf zagen en de nieuwe daaraan monteren. Dat vond ik al enorm boeiend. Een standaard kit gaan "scratchen". Dat hele speciale "scratch"  idee,dat klikte meteen bij mij. En zo begon ik langzamerhand steeds meer zelf wijzigingen aan te brengen in standaard bouwdozen. En na heel wat vliegtuig projecten,kwam toen het idee om eens iets aparts te gaan doen. En dat werd een Hercules Cost Guard in schaal 1:48. In dit project heb ik vele onderdelen aangepast en sommige onderdelen zelfs helemaal vervangen. En het aller-leukste in dit project was de uitdaging om er werkende verlichting in aan te brengen. Uiteindelijk is dit een heel groot project geworden, waarin niet alleen de cockpit verlicht was (met led verlichting) maar ook de laadruimte, de positie verlichting en de landingslichten.


En dit zelf helemaal veranderen aan een bestaande kit, dat lag mij wel. En zo kwam ik terecht op een heel ander onderdeel in onze hobby, de scheepsmodelbouw.
Niet dat ik het bouwen van vliegtuigen ineens niet meer uitdagend vond, integendeel, maar toch had ik het gevoel dat ik verder moest gaan. En bij de scheeps modelbouw gaan er nu eenmaal veel meer details inzitten. De Queen Mary II van Revell was de volgende stap hierin. Met dit project heb ik mij enorm kunnen uitleven. Zeker wat betreft het aanbrengen van led verlichting daarin. Een geweldig project waar ik vele reacties heb mogen ontvangen uit ons eigen land, maar ook uit het buitenland heeft dit project veel interesse uitgelokt. En een logische opvolger hiervoor was de Hermann Marwede van eveneens Revell. Ook hier had ik weer vele mogelijkheden om alles te veranderen en ook het inbouwen van led verlichting was enorm uitdagend in dit project.


Een project tussendoor, zonder scratch bouw en verlichting,was, de Uboot van Revell. Met dit project heb ik mijn weatherings technieken (het "verouderen" van onderdelen)heel erg goed kunnen oppoetsen. Een heerlijk project, waar zelfs het aanbrengen en maken van roest mij veel voldoening gaf. Tot er op een gegeven moment aan mij door mijn zoon een uitdaging aan werd vast gehangen. "Kun jij de Uboot van Revell zelf helemaal nabouwen, twee keer zo groot en helemaal opnieuw ontwerpen, waarbij je deze onderzeeboot helemaal gaat maken van materiaal in ruwe vorm?"

En dat was nu net datgene waar ik al heel lang naar op zoek was...zelf een heel project volledig scratchen en ontwerpen. Waarbij je de onderdelen ook allemaal zelf moet maken van datgene wat je kunt krijgen. En dit werd mijn aller grootste project, de U82 in schaal 1:35.
Een heerlijk project is dit geweest. Hoewel er vele uitdagingen in zaten is het mij uiteindelijk na vele maanden toch gelukt om een redelijk tot goed lijkend model te scratchen die ook uit vele hoeken veel bekijks trok tijdens de constructie. Wat ook erg belangrijk is om te vermelden is dat ik mij in 2004 lid had gemaakt van modelbrouwers.nl. Al mijn projecten die ik ooit heb gemaakt vanaf 2004 (behalve de tank) staan hierin vermeld, tot in de kleine stappen toe tijdens de bouw ervan.
Dit werd in 2008 uitgebreid met het lidmaatschap van modelbouw@BE. Beide fora worden wel eens met elkaar vergeleken doordat ze veel op elkaar lijken en ook veel leden lid zijn van beide modelbouw forums.


Na het voltooien van de U82 had het scratch virus mij volkomen in haar greep. Ik was helaas niet meer hiervan te genezen. De U82 had mij getoond dat het volledig zelf ontwerpen en bouwen van een modelbouw project voor mij de ultieme beoefening is voor de modelbouw als hobby. En zo kwam er al snel een opvolging van de U82 als volledige scratch. En dit werd de Pershing 72.Dit was wel een gehele omkeer in het genre, immers de Pershing 72 is een luxe motorjacht. Doch ik vond dit een pracht van een gemotoriseerd jacht, en het gaf mij vele uitdagingen in haar mooie en vooral sierlijke vormen en rondingen. Ook in dit project kon ik mij volledig terug vinden in mijn honger naar moeilijke projecten. Uiteindelijk heb ik haar ook voltooid,na maanden van zwoegen en uitvinden hoe deze vormen zo goed als mogelijk na te maken in het model. Ik denk dat ik ook hier best wel een beetje trots mag zijn om haar mooie vormen terug te zien in mijn model hiervan.

 

Inmiddels had de U82 een nieuwe eigenaar gevonden, zuiver omdat haar grootte teveel plaats innam in mijn hobby kelder. En deze nieuwe eigenaar vroeg, na de overname van de U82, aan mij of ik voor hem de KURSK (Russische duikboot) wilde gaan bouwen. Dat was eigenlijk meteen een kolfje naar mijn hand want na de Pershing 72 wilde ik wel weer eens een nieuwe duikboot gaan scratchen. En zo nam ik deze nieuwe uitdaging ook heel graag aan. De KURSK nabouwen in schaal 1:72 bleek niet gering te zijn. En al zeker niet gezien haar omvang en grootte. Maar ook de KURSK gaf mij vele nieuwe ervaringen mee, net als haar voorgangers bleken er vele uitdagingen in te zitten om haar zo goed als mogelijk na te bouwen. De spannendste uitdaging lag er in om de romp huid proberen na te simuleren. Immers het origineel was helemaal bekleed met rubberen tegels om het inwendig geproduceerd geluid te minimaliseren. Na een nachtje erover te hebben geslapen had ik ineens de ingeving om de tegels na te gaan bootsen met de ons allemaal wel bekende schrift stickers. Deze plak je op een nieuw schrift om aan te geven wat je bijv. in het schrift gaat schrijven (denk aan een wiskunde schrift of taal schrift bijv.). En uiteindelijk bleek dit een voltreffer te zijn. Nadat ik de tegels volledig had aangebracht (meer als 1000 stuks) en deze had verzegeld met blanke vernis kon ik de tegels zwart gaan spuiten. En dat gaf er precies de juiste indruk aan als waar ik naar op zoek was.

 

Na de KURSK kwam ook al snel een vervolg verzoek om de Russiche duikboot de "Typhoon" te gaan nabouwen in de schaal 1:72. Deze uitdaging is tenslotte ook met een uiterst nieuwsgierig gevoel aangenomen. Dat omdat de Typhoon een erg moeilijk na te bouwen achterschip heeft. En zeker rondom de twee machtige 7 blads schroeven. Deze schroeven zitten in straalbuizen.Dit was een pracht van een project. Inmiddels is ook de Typhoon gereed en heeft zijn "maiden" trip er al op zitten. En toen was er het nieuwe project de Emma Maersk. In dit enorm groot project kwam er ook verlichting in.Uiteraard te zien in full scratch projecten in het modelbouw archief.

 

En zo wil ik op dit moment mijn welkomstwoord beëindigen. Spreekt voor zich dat alle voorgenoemde projecten terug zijn te vinden op deze site. En wie een kijkje neemt in het modelbouw archief zal ook mijn oude projecten kunnen zien. Neem zeker ook eens een kijkje in het " nieuwe projecten " onderdeel. Daar staan de nieuwste onderwerpen/projecten in.

 

Veel lees en kijk plezier op mijn site, en als je het allemaal leuk en/of interessant vindt, chroom niet om een bericht achter te laten in het gastenboek. Natuurlijk kun je mij ook als nodig direct bereiken via het contact formulier.

 

RonMember of  International List of Scale Model Related Web Sites     

Alle textcontent is copyright beschermd. Deze mag NIET zonder toestemming gekopieerd worden.

Dit artikel:

[LINK]



 
 
[x]


« Vorige
Volgende »

 
Een ogenblik geduld...