Artikelen database: Bouw van de Emma Maersk als model.

Homepage » Artikelen database » Bouw van de Emma Maersk als model.
[AFBEELDING]

Met deze site hoop ik een beetje mijn hobby te kunnen laten zien.Ik hoop met deze site ook andere mensen te kunnen inspireren om deze hobby te gaan beoefenen. Deze hobby heb ik in 2004 weer opgepakt,nadat ik deze hobby vele jaren heb laten liggen.

Het lijkt mij ook heel leuk en leerzaam om mijn huidig project de Emma Maersk hier in de homepage te starten omdat ik inmiddels heb gemerkt dat veel bezoekers dit project als eerste opzoeken.

 

Ik weet nog precies de dag dat ik met dit grote project ben begonnen. Dat was op 27 Mei 2010. Bij de start van de constructie dacht ik nog bij mezelf dit wordt een project waar ik veel van kan leren en waar ik ook heel veel plezier aan kan beleven.

 

Veel problemen van deze eerste stappen in dit project zijn al overwonnen. Zo was de constructie van het achterste "loodsdek" in eerste instantie voltooid bij de montage van deze module in de romp. Zoals ook bij mijn eerdere projecten blijf ik altijd surfen naar info om het lopende project op tijd te kunnen updaten als er opeens nieuwe foto`s beschikbaar zijn. En soms blijkt dan in deze nieuwe foto`s dat de reeds gebouwde delen of constructies toch nog aanvulling behoeven of niet juist zijn. En dan moet je als scratchbouwer durven om je project te gaan herbouwen. Soms is dat spijtig en soms is het een welkome aanvulling. Het loodsdek bleek na 4 maanden te klein te zijn en ook in haar opzet in het geheel anders te zijn als dat ik dit "open" in het begin had ontworpen. Daarom dat ik dit dek momenteel flink onder handen had genomen. De " sloop" van dit eerste ontwerp is al achter de rug. En de fase van herbouw met de nieuwe informatie liep al snel op volle toeren.

 

Tijdens de ruwbouw van de romp bleek ook dat de onderliggende samenhang van de schotten veel extra werk vroegen. Zo was het door mij uit gedachte systeem om de losse modules ervan d.m.v. de " geleide rails" niet meer toereikend genoeg om de grote delen samen te voegen tot een romp. Bij de vorige projecten(U82,KURSK en de TYPHOON) bleek dit verrassend goed te werken. Maar nu bij dit grote formaat (in verhouding) gaf het gewicht per module de doorslag om de rails extra te ondersteunen tijdens de bouw. Door het grotere gewicht per stuk bogen de rails door met het risico op een scheve romp. Uiteindelijk heb ik dit kunnen oplossen door er meer ondersteuningen in mee te geven tijdens het samenvoegen van de vele modules. Hierdoor is de romp uiteindelijk prima recht geworden.

En dan de boeg. Dat was een regelrechte uitdaging. Niet alleen was het lastig om de boeglijn strak en in de juiste hoek te krijgen ( 125 graden) maar ook omdat de boeg in een S-vorm naar boven toe loopt bleek dit niet te bekleden met grote stukken balsa. Er moesten uiteindelijk vele kleine vlakken worden aangebracht om de huid mooi in een vloeiende lijn te verkrijgen. Dat gaf veel problemen. Er kwam teveel spanning op en het risico werd groter dat de balsa stukken zich los zouden maken van de onderliggende Styropor blokken. Dus werd de hulp ingeroepen van boorklemmen,spelden,ducktape en veel geduld om de vele plankjes ieder apart te monteren om maar zo weinig als mogelijk spanning erin te zetten. De bulb was verder niet moeilijk om te construeren en ook de montage bleek goed te gaan. Alleen bleek (na vele aanmoedigingen) dat ik het formaat te klein had ingeschat. Later heb ik dit dan ook aangepast door deze groter en hoger te maken.




Ook bleek mij tijdens de ruwe rompbouw dat het " loodsdek" ,welke het laatste gedeelte van het achterschip behelst, te smal was in vergelijking met het origineel. Dit heb ik ook opnieuw geconstureerd door eerst het oude gedeelte uit de romp te verwijderen en er een nieuw gedeelte tegenaan te monteren. Omdat ik dit dek gedeelte als eerste stuk van de romp had geconstrueerd was het moeilijker om te herstellen. Immers zat dit gedeelte reeds vast aan de romp. Daarom moest ik eerst een groot gedeelte ervan verwijderen om daarna plaats te maken in de romp. Nu kon ik er een groter deel bij inbouwen. Het was een erg nauwlettende klus maar is prima gelukt uiteindelijk.

En dit zijn de perikelen welke je tegenkomt bij full scratchbouw. Maar dat geeft er juist het plezier aan. Je bent een origineel aan het nabouwen zonder een blauwdruk of de echte bouw tekeningen.

www.homeghost.nl

 

Dit artikel:

[LINK]


Gerelateerd:



 
 
[x]


« Vorige
Volgende »

 
Een ogenblik geduld...