Artikelen database: u boot deel 16

Homepage » Artikelen database » u boot deel 16
[AFBEELDING]

De aandrijving is een heel ander deel in dit project. Hierbij komt het achterschip geheel tot leven. Deze delen zijn afwisselend van kunststof en aluminium en zelfs lood. Een onderdeel waar er meerdere stappen genomen moeten worden.

 

Het belangrijkste deel bestaat uit aluminium. Dit gedeelte draagt de volledige aandrijving. Er kwamen dus heel veel krachten op en daarom ook dat het aan vele kanten werd ondersteunt. Torsie was het grootste probleem. Want de schroeven welke eraan hangen gaven het deel niet alleen hun gewicht te verduren maar ook de stromingen van de schroeven en de bewegingen van de schroeven gaven veel geweld eraan.

 

 

Door de hoek erin werd er een hele grote stijfheid bijgegeven. Hierdoor werd de torsie voor een deel opgevangen. Spreekt ook voor zich dat dit deel bij het origineel met vele klinknagels en bijkomend laswerk vast werd gezet. Om het fladderen van de twee uitstekende delen op te vangen ( fladderen = op en neer bewegen door de schroeven met hun draai momenten ) Werden er aan de bovenzijde ( in dit geval onderzijde omdat de romp in de foto op haar kop ligt ) extra schuin opgestelde steunen gemonteerd.

 

 

Deze steunen gaven de dragende delen stabiliteit. Ook de twee aandrijfassen droegen bij aan een ondersteunende rol. Deze voorkwamen dat de gehele opstelling kon gaan breken tijdens de vaart boven water. Stampen ( op en neer gaande beweging van de romp in zee ) werkten vooral in op deze opstelling omdat hier geen dwarse verbindingen konden worden toegepast. Dit was daarom een van de redenen dat de uboot op ruwe zee vrijwel nooit boven de zeespeigel in de vaart zat. Alleen in het uiterste geval voor bijvoorbeeld bevoorrading van een andere uboot. In de film " Das Boot " zien we dit op een moment gebeuren. Een tweede uboot komt daarin langszij. Erg gevaarlijk voor deze uboten...

 

 

 

 

 

De lange aandrijfassen konden zelfs zover gaan doorbuigen dat de erin draaiende assen konden vastlopen en dan was ze weerloos op zee.

We zullen in de loop van dit gedeelte zien dat het gehele aandrijfsysteem erg weerloos was en open stond voor gevaren. Doch de ontwerpers ( DR. Friedrich Schurer en Fritz Broking ) hadden geen keuze. De uboten moesten snel gebouwd kunnen worden ( 1152 uboten in deze klasse tussen 1935-1945 bron : The type VII van David Westwood. ).

Dit artikel:

[LINK]



 
 
[x]


« Vorige
Volgende »

 
Een ogenblik geduld...