Artikelen database: u boot deel 14

Homepage » Artikelen database » u boot deel 14
[AFBEELDING]

En we gaan weer verder met de constructie van de VII C Uboot.

 

De vloed openingen ( of ventiel gaten ) zijn in de romp gefreesd. Erg precies klusje maar erg spannend om te doen.

 

Dit is nog niet de definitieve vorm van deze openingen. Later komt er aan de buitenzijde een gesimuleerde romp buitenzijde tegenaan waar de definitieve vormen erin worden gemaakt. Daarover later meer. De binnenzijde heb ik zwart ingeverfd. Zuiver om te voorkomen dat het hout met de nog komende werktijden eraan kunnen gaan werken. Dus er zouden bijvoorbeeld houtnerven rechtop kunnen gaan staan. Dat wil ik voorkomen door de verf ertegenaan te doen. En waarom dan ook niet meteen zwart om de diepte te simuleren. Later na het airbrushwerk moet dit nog een keer gaan gebeuren omdat de overspray het zwart uiteraard kan gaan beinvloeden.

 

 

De " uitlaten " voor de duikertank nr.2. Hieruit werd het overtollige water geblazen met perslucht voor het opduiken naar de oppervlakte. Dit gaf veel bubbels en kon de positie verraden. Daarom zijn deze klein gehouden om het water er met kleine en dunne stralen uit te blazen. Ook in verband met het geluid ervan. Deze gaven dus minder  geluid tijdens het uitblazen als grotere openingen. Aan de andere zijde zaten deze voor tank nummer een.

 

 

De voorste drainage openingen. Bedoeld om de romp te stabiliseren onder water. Althans bij deze VII C uitvoering. Dezelfde functie hebben de achterste drainage openingen in de romp. Door hier water in te laten of uit te blazen ( ging met een geringe hoeveelheid ) kon de romp mooi recht of juist schuin gehouden worden. Dit door middel van kleppen achter deze buitenste rompwand. Het had een groot nadeel. Als er dieptebommen werden gedropt door de vijand konden de drukgolven de buitenwand hier dicht drukken waardoor de kleppen en leidingen ernstig werden beschadigd met functie verlies. Eenmaal in de duikstand gezet ( opzettelijk door bemanning of door de beschadigingen eraan) was het schip verloren...deze bleef dan in deze stand staan en ging door met duiken tot op de bodem van de zee. Onheroepelijk!...

 

Verder zaten tussen deze drainage openingen de luiken voor de torpedo`s.

 

En enkele overzichts foto`s. De overige ventielen waren bedoeld voor water inname en afgifte voor duiken. Ieder slot was apart te regelen derhalve ook de vele kleine kraanwielen in de romp afhankelijk wat de kapitein wilde.

 

 

 

 

 

 

 

Dit artikel:

[LINK]



 
 
[x]


« Vorige
Volgende »

 
Een ogenblik geduld...